Verandering - Reisverslag uit Vethuizen, Nederland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Verandering - Reisverslag uit Vethuizen, Nederland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Verandering

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 Juli 2010 | Nederland, Vethuizen

Vorige week heb ik mij flink voorbereid op mijn campeerweekendje in Siófok. Dit plaatsje ligt aan het Balatonmeer, en is een populaire bestemming voor jongerenreizen. Volop mogelijkheden om een goede vakantie te vieren dacht ik. Omdat ik erg druk was de dagen ervoor heb ik zaterdag nog een bedrijfsbezoek gedaan. Dit was bij een Nederlandse veehandelaar. Deze man en vrouw zijn zestien jaar geleden naar Hongarije verhuist om zich bezig te houden met koehandel. “Handje klap” heeft hij volgens mij nooit gedaan want hij handelde alleen met volle vrachtwagens! In de loop van de jaren is hij ook begonnen met varkenshandel. Gewoon omdat ook daar veel geld te verdienen was. Hij is zelf nog nooit in een varkensstal geweest, en zal het ook nooit doen. Vieze stinkbeesten! Stinken doen ze zeker want ik geloof dat je er stinkend rijk van kan worden!
De laatste jaren heeft hij ook geïnvesteerd in eigen stallen. Nu melkt hij ook nog 1300 koeien en heeft hij een melkveebedrijf in Griekenland. Waarom, goede melkprijs, en een mooi land om heen te gaan voor vakantie! Mooiere combi kan geloof ik niet. Ik dacht dat ik een grote wereldreis gemaakt had de laatste weken. Dat valt best mee. Zijn koeien overtreffen het makkelijk. De kalfjes die geboren worden in Griekenland gaan meteen naar Hongarije. Dan gaan ze op de boot naar Amerika, zodra ze groot zijn gaan ze op de boot terug, vaak naar Rusland! Wat een mooi leven hebben die beesten.
De stallen van hem heb ik ook bekeken. Zag er allemaal super strak uit. Oude gebouwen werden gesloopt omdat ze niet meer functioneerden. De melkkoeien hebben een leven waar menig kleuter van kan dromen. Ze kunnen namelijk het hele dag in een zandbak taartjes maken. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het kantoorgebouw zag er ook super uit. Super strak en alles met koeienhuid bekleed. Echt geweldig. Met afscheid nemen zei Jos nog heel mooi; Hopelijk kunnen we nog een keer wat aan elkaar verdienen!

Aan het eind van de middag ben ik door gereden naar Siofok. Ik heb daar mijn tentje opgezet op een Camping en ben rustig naar het water gegaan. Tent opzetten valt trouwens niet mee in je eentje. Zeker als je niet de moeite neemt om even te bekijken hoe het moet. ’s Avond ben ik op stap gegaan. Eerst heb ik een poos in de Hollandse kroeg gestaan. Daar wat kennis gemaakt met andere Nederlanders. Omdat iedereen met groepen op vakantie was kon ik moeilijk ergens bij aansluiten. Dus ben later maar alleen op stap gegaan. Dit heb ik vol weten te houden tot de late uurtjes. De terug reis duurde ook wat lang. Ik dacht wel via het strand naar huis te kunnen lopen. De camping bleek meer dan 5 km van het centrum af te liggen. Had ik een beetje onderschat. Op het strand lagen overigens een hoop mensen te slapen. Een paar uur later werd ik wakker van de warmte in mijn tent. Heb toen de spullen maar gepakt en naar het strand gegaan. Daar ben ik onder een boom weer verder gaan slapen. Toen ik wakker werd lag ik midden in de zon, en ja, mijn rug kats verbrand.

Ik heb dezelfde avond weer mijn stoute klompen aan gedaan en ben voetbal gaan kijken. Samen met een paar gasten uit de buurt van Den Bosch hebben we een taxi gepakt naar het centrum. Ook in Siofok hadden maar weinig mensen in hun leven echte klompen gezien. T was wel erg grappig want mijn klompen trokken meer aandacht dan de vrouwen op hoge naaldhakken. De sfeer voor en tijdens de wedstrijd was geweldig. Helaas niet gewonnen, dus het feest was snel voorbij. De keer had ik op de terugweg wel een taxi genomen. Een paar toeterzatte Duitsers wilde de helft van de rit financieren dus dat was wel fijn. De volgende ochtend heb ik de spullen gepakt en ben ik terug gegaan naar het hotel. Dinsdag kreeg ik telefoon dat mijn auto weer klaar was. Dus kon ik eindelijk weer in mijn eigen bak toeren. De mensen van de garage hadden zich al helemaal voorbereid, dus nu konden we elkaar een stuk beter verstaan. Zeker met het betalen hebben ze de slaap wel uit.

Woensdag ben ik nog naar een varkensbedrijf geweest van een Nederlander. Toen ik onder de douche vandaan kwam werden we ontvangen door twee bloedmooie dames. Ze zijn allebei net afgestudeerd en gaan bij Trouw werken (het bedrijf waar ik in Hongarije stage loop). Ze waren nu praktijk ervaring aan het opdoen in de stal. Ik denk dus dat ik zo snel mogelijk bij trouw ga werken. Met zulke collega’s werk je graag ;) En over de stallen, ze noemen het klein Holland. T zag er allemaal super strak uit.

Dezelfde avond ben ik begonnen met mijn tas inpakken. Ik was eerst van plan om donderdag middag te vertrekken en dan ergens te gaan overnachten. Toen ik ’s avonds hoorde dat half vethuizen aan de grond lag door een mega “val wind” had ik eigenlijk geen zin meer om lang te blijven. Ik ben dus donderdag ochtend al vertrokken. De hele dag heb ik eigenlijk gereden. Terwijl in Hongarije de graanoogst in volle gang was zaten de boeren in Duitsland nog te wachten. Daar is alles nog lang niet rijp. Ik vond het heel raar om dat verschil zo te zien.
Wat een veel groter verschil was is Vethuizen. Een heuze windvlaag heeft hier zo’n beetje alle bomen ontdaan van de takken. Helaas was de camping getroffen door de wind. Hier moest een dode betreurd worden. Een aantal huizen zijn onbewoonbaar verklaard. Een stuk of 6 elektriciteitsmasten zijn omgewaaid. Het 1 jaar oude hotel van de buren is verstop onder bomen en puin. Bij mij thuis viel het ook niet mee. Onze caravan is door de wind opgenomen en heeft het halve erf gezien. Ook is het dak van één schuur er half af en op een andere schuur gewaaid. Maar, er zijn bij ons geen gewonden gevallen, en dat is het belangrijkste.
Het was natuurlijk ook super om mijn ouders weer te zien. De rest van de familie was niet thuis maar die zie ik snel weer.

Dit verhaal is de laatste van mijn hele buitenland avontuur. Ik heb de laatste negen weken een hoop mee gemaakt. Ik heb vooral veel varkens gezien en heel veel kilometers gemaakt. In totaal 8500! Ook de bezoeken aan Berlijn, Bratislava en Budapest waren geweldig. Mijn onderzoek is nog niet helemaal afgerond. Maar ik kan je wel zeggen dat een goede ondernemer in beide landen veel geld kan verdienen. In Hongarije zijn goede mogelijkheden, maar je moet de taal wel willen leren. En dat valt niet mee. Op sociaal gebied sprak Hongarije mij meer aan. Want moeder natuur heeft daar op alle fronten goed haar best gedaan!

Iedereen die heeft bijgedragen aan de leuke tijd, en iedereen die mij heeft gevolgd: Bedankt. En we drinken snel weer eens wat om eens echt bij te praten.

Tjus, hello, scia, houdoe, goedgoan


PS: De laatste foto's staan on-line! http://www.mijnalbum.nl/Album=OGBXPIKE

  • 16 Juli 2010 - 18:52

    Inge:

    Alweer een mooi verhaal.
    En ja, ook wij waren blij je weer te zien.
    Het was leuk om je via deze weg (en de telefoontjes en mailtjes)te kunnen volgen.
    Goedgoan Inge

  • 17 Juli 2010 - 12:46

    Gerwin:

    Dag buurman je bent toch niet bij Jos Jansen geweest Hunland top ondernemer We spreken elkaar

  • 18 Juli 2010 - 22:33

    Bram Dorresteijn:

    Hey Markie,
    Mooi dat je de reis goed hebt afgesloten! Nog naar de Zwarte Cross geweest?

    Groeten uit Paramaribo!!!

  • 19 Juli 2010 - 08:43

    Marianne:

    Fijn dat je weer veilig thuis bent. Stallen ook weer vol! Alleen vervelend van de storm schade. See You soon!!
    Groetjes vanuit een mega warm italie....Ciao.

  • 19 Juli 2010 - 09:09

    Tante Anny En Ine:

    Hallo Mark,

    Fijn dat je weer heelhuids thuisbent. Wat goed dat je zo'n fantastische stage hebt gehad. Wat een belevenissen heb jij meegemaakt en wat heb je veel gezien. Erg leuk om te zo op deze manier te kunnen volgen.
    Ik ben ook erg gelukkig met jullie dat de stallen weer vol zijn. Dat geeft toch een geweldig goed gevoel als je daar door heen loopt. Tch nog een goed berict. Alleen jammer van de
    stormschade die daar in Vethuizen heeft plaatsgehouden. Maar gelukkig is dat alleen maar materiele schade. Bij jullie is gelukkig niemand gewond geraakt. Het had erger kunnen aflopen. Hier komen jullie wel weer bovenop.

    Wij wensen jullie allemaal veel goeds en liefs toe.

    Groetjes,

    tante Anny en Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 911
Totaal aantal bezoekers 36075

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: