Wie zaait zal oogsten - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Wie zaait zal oogsten - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Wie zaait zal oogsten

Blijf op de hoogte en volg Mark

25 November 2012 | Australië, Mollerin

Terwijl in Nederland de winter langzamerhand steeds meer intrede doet begint het hier in Australië hoog zomer te worden. De temperaturen zijn richting de 35 graden en de zon staat hoog aan de hemel. Ik ben nu weer bij mijn vrienden in Koorda waar ik een half jaar geleden gewerkt heb.

Voordat ik weer naar Koorda ging heb ik eerst afscheid moeten nemen van mijn vorige werk in New Norcia. Het is toch altijd weer lastig om te vertrekken als je leuke mensen om je heen hebt. De laatste weken op de boerderij in New Norcia waren wat rustiger. We hebben vooral genoten van het feit dat we een van de beste seizoenen in jaren hebben gehad. Er waren weinig problemen en het hooi was van betere kwaliteit dan ooit. Dat is super mooi want vorig jaar was het hooien (letterlijk) in het water gevallen. Het hooi is nu allemaal opgeslagen in de grote hooischuren en wordt verwerkt voor export. Gilmac is het bedrijf wat de verwerking doet en is in eigendom van de familie. Gilmac heeft 4 verwerkingsbedrijven in verschillende plekken in Australië. In totaal wordt er per jaar 250.000 ton hooi verwerkt, ze zijn de marktleider in Australië. Het hooi wordt deels verwerkt tot brokjes/biks en deels verwerkt tot kleine baaltjes. De biks wordt vooral verkocht aan schepen die koeien en schapen transporteren en de baaltjes gaan voornamelijk naar Japan. De japanners voeren het hooi aan de melkkoeien. Voor mij was het super interessant om het hele proces van begin tot het eind te zien.
Gelukkig hebben we naast het werken ook nog wat tijd gehad voor ontspanning. David en Marnie hadden ons uitgenodigd voor een teamuitje op Rotnest Island. Met het team zijn we een dagje met een boot van een vriend op pad geweest. Het was super gezellig om met het team zo’n mooi eiland te bezoeken.

Inmiddels zit ik alweer een week bij mijn vrienden in Koorda. Het oogsten is hier nu begonnen, dus ik dacht; wie zaait zal oogsten. Gelukkig hoefde ik niet meteen volop aan het werk en hadden we eerst wat tijd voor ontspanning. Ik had een goede dag uitgekozen om over te komen. ’s Avonds was er namelijk een “drive-in” cinema. Oftewel, en buiten bioscoop (je weet wel, zoals je in films ziet). Ik heb nog nooit zulke slechte films gezien, maar de atmosfeer was super en het was leuk om weer veel oude bekende terug te zien. De gezelligheid was weer als vanouds. Na het weekend zijn we weer begonnen met het oogsten. Het combinen gebeurt met een spik splinter nieuwe combine met 400 pk, 12 maaibord, autosteer, climate control, koelkast (groot genoeg voor een krat bier), enz, enz. Oftewel, een gigantisch bakbeest. Gelukkig maar, wat de oppervlaktes zijn hier ook wat groter. De volgende keer zal ik er meer van laten zien als ik ook weer een filmpje heb. Het combinen heeft hier aardig wat weg van combine racen.

Dit is mijn laatste bericht vanuit Australië. Over een week vlieg ik weer terug naar Nederland. Ik kijk er naar uit om iedereen weer te zien, maar ik hoop toch echt dat ik een klein beetje van het mooie weer hier kan mee nemen!

  • 25 November 2012 - 08:59

    Monique En Jeamba:

    G'day mate,

    hoop dat je nog een leuke week hebt voordat je weer vertrekt naar t koude kikkerlandje. Geniet nog effe van t mooie weer .
    Hoop dat je een mooi jaar achter de rug hebt en met mooie verhalen naar huis gaat.
    Maar dat zal wel lukken, zo te lezen elke keer.
    Doe sinterklaas de groetjes van ons .
    Hoop je een dezer dagen eens te zien als we effe in Nederland zijn.
    Het gaat je goed jongen, en ben je weer eens in de buurt, kom gezellig aan. De DE senseo koffie en bier staat dan klaar.
    heel veel groetjes van ons alle hier uit t warme FNQ.
    Enjoy your trip home.
    Goodbey Mark, it was nice to meet you

  • 25 November 2012 - 12:36

    O En O:

    Hallo Mark Nog even genieten van het mooie weer daar en dan op naar het winterse weer in Nederland.
    Ik heb gehoord dat je winterjas en ijsmuts al klaar ligt,want het zal wel even wennen zijn.We wensen
    je een heel goede thuisreis en we verheugen ons erop je spoedig weer te zien.
    Veel liefs van Oma en Opa.

  • 25 November 2012 - 14:03

    Varkentje:

    de varkens wachten je op

  • 25 November 2012 - 17:08

    Thijs:

    De tied van afscheid nemmen van Australie en weerkommen is aangebroken.
    Veel plezier nog de laatste week van je reis en een goede terugreis gewenst.
    Tot volgende week!

    Gr Thijs

  • 25 November 2012 - 17:40

    Harmen:

    He Mark,
    Mooi om te lezen dat je het tot het eind van de reis nog zo naar je zin hebt.
    Succes met de laatste loodjes, alvast een goede reis en tot ziens binnenkort in Nederland!
    Gr Harmen

  • 25 November 2012 - 18:37

    Henny Westerink:

    Een goede laatste week gewenst, evenals een voorspoedige thuisreis.

  • 25 November 2012 - 19:53

    Maaike:

    Hoi Mark!

    Ook jouw reis is nu ten einde... Wat een tijd! Je winterjas en ijsmuts zal je nodig hebben, als je van 35 graden naar 8 graden moet ;) Dat wordt wennen kan ik je vertellen!
    We zien elkaar vast wel een keer in Nederland ;) Als alle fotoboeken af zijn ;P

    Xx,, Maaike

  • 26 November 2012 - 09:54

    Buurvrouw Agnes:

    Hey Mark,

    Wat leuk dat je het werk af kunt maken in Koorda.
    Een goed afscheid daar gewenst en binnenkort een goed begin in ons kikkerlandje!
    Heel snel tot ziens.
    Vele groeten van de buurtjes.

  • 26 November 2012 - 20:58

    Inge:

    joehoeee tot snel markie!!! Wat leuk om je weer te zien straks! Geniet nog daar he! xxx

  • 26 November 2012 - 22:19

    Inge:

    er is een tied van kommen en een tied van goan,
    de tied van goan is nu gekommen.

    Tot maandag, Inge (mutti)

  • 26 November 2012 - 22:20

    Inge:

    er is een tied van kommen en een tied van goan,
    de tied van goan is nu gekommen.

    Tot maandag, Inge (mutti)

  • 29 November 2012 - 08:53

    Bart:

    Mark,
    Het is toch mooi dat je dan toch weer even terug bent bij het begin.
    maar ik vind het ook mooi dat je weer terug komt!
    ik geloof dat iedereen dat wel vind, dat is ook fijn thuis komen!!
    van de autralian outback naar achterhoek.
    nog een paar dagen.

    een hele goede reis en we spreken elkaar snel.

    Groeten uut wijnbergen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mollerin

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 1057
Totaal aantal bezoekers 36071

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: