Toeren versus toeren - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Toeren versus toeren - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Toeren versus toeren

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 September 2012 | Australië, Sydney

Na een aantal maanden toeren door de outback zijn we uiteindelijk aangekomen in de oostkust. Dit is het terrein van de meeste backpackers. Veel backpackers beginnen hun reis in Sydney en doen “the east coast”. Aangekomen in de toeristische plaatsjes vond ik dat er echt een sfeertje hing zoals de populaire vakantie bestemming in Europa. Veel restaurantjes, boekingsbureautjes en veel accommodatie. Voor veel mensen een droom die uitkomt, voor mij was het toch iets te veel van het goede. De vrijheid zoals we die kenden van de outback is ineens verdwenen. We moesten nu weer op betaalde campings staan en mee doen aan een toer om wat moois te kunnen zien. Ondanks dat we intussen behoorlijk ervaren zijn in het toeren moesten we toch toegeven en een toer boeken. Want ik kan best sturen maar een zeilboot de goede kant op krijgen is toch wat anders. Gelukkig vonden we een geschikte kapitein die wel wist hoe je moet zeilen zonder in Antarctica aan te komen. We hebben een twee daagse zeiltocht gemaakt om the Whitsunday Islands. We zijn daar aangemeerd aan sneeuwwitte stranden, we hebben gesnorkeld boven het koraal met de vissen en schilpadden om ons heen en uiteindelijk hebben we ook nog gedoken. Ik had dat nog nooit gedaan dus dat was wel een bijzondere ervaring. Gek genoeg had ik nogal moeite met zinken. De tweede dag hadden we de wind in de zeilen. Wel bijzonder dat je zonder motor zo hard kan gaan. Ik vond het super, zeker wanneer de boot zo schuin ging dat het water over het dek kwam!

Een andere trekpleister van de oostkust is Fraser Island. Dit is een zandbank in de zee waar een regenwoud op is ontstaan. Met 4x4’s kun je op het eiland rond crossen. Wij wilden een auto huren maar dat bleek toch echt veel te duur te zijn, dus maar een toer gedaan. Ik vond het bruut om met een grote vrachtwagen/touringcar/4x4/pausmobiel over het strand te gaan. Maar mijn hoogte punt van het eiland was te echt de Douwe Egberts koffie automaat in het restaurant waar we drie keer gestopt zijn!

Waar ze in Nederland carnaval voor hebben, hebben ze in Australië het plaatsje Byron Bay voor. In dit hippie plaatsje loopt iedereen gekleed/verkleed rond in de kleren waar ze zich goed in voelen. Zeg maar net zo als de mensen van de babyboom in Nederland er bij liepen. Het is net alsof de regenboog daar meer kleuren heeft dan waar dan ook. Ze zeggen altijd dat er aan het eind van de regenboog een pot goud staat, dat klopt want die staat in west Australië, maar ik weet nu ook waar het begin van de regenboog is!
Vanuit het kleurrijke Byron Bay zijn we het groene Lamington national park in gegaan. In dit regenwoud hebben we weer een stevige wandeltocht gedaan. Dit was voor mij een van de betere tochten die we gemaakt hebben tijdens de reis. Alles was echt super groen en er waren veel super mooie watervallen. Ondanks dat ik al heel veel watervallen gezien heb waren deze toch echt de moeite waard om nog te zien. Weinig mensen waren ons voor gegaan wat de tocht zeker zo mooi maakt. Want niks is lekkerder dan door de modder stappen, over omgevallen bomen klimmen of om van steen naar steen te springen om rivieren over te steken.

Om een klein beetje in de natuur te blijven hebben wij in Sydney nog één keer als echte backpackers wild gekampeerd. We hebben ’s avonds een mooi parkje gevonden aan de rivier waar we onze tent goed konden verstoppen. Voor het slapen gaan hebben we vanuit de tent genoten van de prachtige skyline van Sydney. De volgende ochtend hebben we de spullen snel opgeruimd om te kunnen genieten van Sydney wat wakker wordt. Onze laatste “privé camping” was er zeker een met een vijf sterren uitzicht.

Om de drukte van Sydney te ontwijken hebben we een tochtje naar de Blue Mountains gedaan. Dit is de achtertuin van Sydney die hoog aangeschreven staat. We hebben daar een halve dag rond gekeken en de rest van de dag lekker binnen gezeten bij de kachel. Het was daar koud en het waaide als een gek. We hadden echt het gevoel van een Hollandse winter met de kale bomen en de koude wind. Heerlijk om eindelijk weer wat winter te voelen, maar wat kreeg ik ineens een heimwee naar de moes en wos (boerenkool met rookworst).

De laatste twee weken hebben we in Sydney in een hostel gewoond. We zijn daar vooral druk geweest met het verkopen van de auto. We waren blijkbaar een week te vroeg: veel auto’s te koop en geen kopers. Een paar mensen hadden haar geprobeerd maar kochten uiteindelijk een andere. Gelukkig vonden we op de valreep toch nog een paar Duitse meiden die wel enthousiast waren. Zij wilde in onze voetsporen treden en ook het hele land door gaan. Ze hebben onze beste, en meest trouwe maat gekocht en ons beloofd dat ze er goed voor gaan zorgen.

Sydney is onze eindbestemming van de “reis”. We hebben de afgelopen maanden 28.000 kilometer afgelegd om de mooiste plekjes van Australië te zien en om de leukste mensen te ontmoeten. Het was echt de moete waard en ik had het zeker niet willen missen. Maar nu, na “the big round”, heb ik het reizen wel gezien. Tijd voor rust, ritme en vastigheid.
De komende maanden ga ik weer aan het werk, wederom in West Australië. Hopelijk gaat het mij lukken om daar mijn eigen pot goud te vullen. Tot begin december ga ik op een boerderij werken wat gespecialiseerd is in (hooi) balen. Zodra het werk erop zit vlieg ik definitief terug naar Nederland. Hopelijk is iedereen tegen die tijd weer van de najaar depressie af waardoor ik dan alleen maar blije mensen ga ontmoeten.

Iedereen bedankt voor de mooie reacties. Hopelijk ga ik genoeg mee maken op het platteland om weer een mooi verhaal te schrijven de volgende keer! See what happens….

Voor de foto’s van de oostkust:

• 10 September 2012 - 08:41

Astrid:

Hee mark!

Wat heb je weer veel meegemaakt!
    En je typt ook zo mooi! Erg leuk om te lezen!
    Wie weet ga ik voor december ook nog naar het westen!
    Wie weet kom ik je dan opzoeken:)
    Was het lastig om je auto te verkopen?|
    Daar zie ik nu al tegen op maar goed.
    waarschijnlijk zitten wij wel in een goed seizoen!
    Veel plezier nog! En werkse op de boederij!

groetjes astrid

• 10 September 2012 - 11:19

Frederique:

markie, wat heb je weer een mooie reis gemaakt!:) leuk dat je ons zo mee laat genieten. Veel succes met werken! Als jullie terug zijn gaan we weer een bbq houden, dat word dan wel een winter bbq! Liefs Fred

• 10 September 2012 - 12:08

Inge:

Hey Mark.

Mooi verhaal!
    Neem je wel de pot goud van de regenboog mee naar huis, kan ik wel leuke dingen mee doen. Dan zal ik zorgen dat de boerenkool met worst klaarstaat.
    Veel succes met je werk.
    Liefs, Inge

• 10 September 2012 - 13:00

Douwe:

Goed bezig mark, blijf douwe egberts drinken. Word je scherp van.

Blijf maar flink werken daar koers staat hoog, dus je bent strak miljonair als je terugkomt :P

Denk niet dat jij dit jaar meedoet met de pronkzitting, of wel??

Groetjes en Alaaf prins Douwe 1ste (strak old prins as ie terug bunt gekommen)

• 10 September 2012 - 19:34

Varkentje:

Weer een super verhaal alleen jammer dat je nu nooit meer op vakantie hoeft je heb immers alles al gezien goed gaon

• 10 September 2012 - 22:15

Oma En Opa:

Hoi Mark Helemaal mee eens met varkentje.Er blijft niets meer over om te zien.Maar wees gerust:Nederland is ook mooi.We wensen je veel werklust en van je telefoontjes genieten wij van.Liefs O en O .

• 10 September 2012 - 23:16

Buurvrouw Agnes:

Hey Mark,

Mooi verslag! Wel een verrassing dat je nog blijft. Wij hadden jou graag teruggezien. Moeten dus nog even geduld hebben. Succes bij jouw werk en nog een fijne tijd.

Lieve groeten van de buurtjes.

• 10 September 2012 - 23:16

Buurvrouw Agnes:

Hey Mark,

Lieve groeten van de buurtjes.

• 11 September 2012 - 16:11

Schoonzus Sabine:

Heey markie
    Erg mooi verhaal weer.
    aangezien je nu zeker weet dat je nog een poos blijft, wens ik je nog heel veel mooie tijden
    En succes met je nieuwe baan in het westen!
    Geniet er nog van, want de tijd breekt zo langzamerhand aan, om met je backs
    richting huis te gaan.

hopelijk heb je in de tussentijd nog een mooi verhaal tr brengen, want het is erg leuk
    om te lezen wat je meemaakt!

Markie, succes nog even, en tot snel!:)

Lieve groetjes van sabine

• 12 September 2012 - 02:04

Trisso:

Gday Mark, welcome back to WA mate. Its been great reading about all your adventures around the country. itsbeen making me veryjealous that you have seen much more of our country than i have. Look forward to catching up wth you soon. I have got BILLY full of fuel and a big esky ready to take you on a croppy. Enjoy the hay baling. See you soon mate Trisso.

• 12 September 2012 - 18:45

Maggy :

EEJ Mark

die blije gezichten zullien er zeker wel zijn als je weer terug bent.
    maar veel succes de laatste maandjes.
    en tot snel dan maar.

Groetjes

• 23 September 2012 - 14:19

Maaike:

Hee Mark!

Jij wel werk gevonden? En hebben jullie nou een eendaagse tour over Fraser gedaan met een bus of zo'n 2/3 daagse met jeeps die je zelf mag besturen?

Liefs!