Groeten uit het hoge noorden! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Groeten uit het hoge noorden! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Groeten uit het hoge noorden!

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 December 2011 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Je zult wel denken, die Mark ging toch niet naar het hoge noorden? Nou dat klopt, maar ook weer niet. De laatste twee weken van Thailand hebben we namelijk in het noorden doorgebracht. En als je boven de wolken op een berg staat durf ik dat best hoog te noemen. Vandaar het hoge noorden. Nu zijn we en Nieuw Zeeland, en ook hier zijn we in het noorden geweest, en wederom boven de wolken.

De laatste weken van Thailand hebben we heel wat leuke dingen meegemaakt. Na de zware Jungle trek waren we gesloopt, tijd voor een Thaise massage dachten we dus. Samen met twee Canadezen hebben we ons eraan gewaagd. We vertelden de Thaise meiden dat we gesloopt waren en daarom wel een massage gebruiken konden. Volgens mij begrepen ze het verkeerd, het leek er namelijk op alsof ze ons verder wilden slopen. Wat een hardhandige massage.

Toen we weer bijgekomen waren hebben we scooters gehuurd. Met de scooters hebben we eerst in Chiang Mai wat rondgereden en dingen bekeken. De dag erop zijn we onze toch begonnen naar Pai. Een stadje 134km verderop, en aan de andere kant van de bergen. Het was een geweldige tocht. Onderweg zijn we een paar keer gestopt omdat we wat moois zagen: waterval, guest house en water buffels op de weg. Die waren net als ons (maar dan zonder scooter) op pad naar de nieuwe bestemming. Het rijden was geweldig, aan de linker kant en toeteren om te laten weten dat je er bent. Wel zo handig als je auto’s inhaalt. Dat inhalen ging met gemak, want mijn scooter ging zo’n beetje 122!

In Pai zijn we weer bekenden tegen gekomen uit de Jungle. De Fransen en ook wat beestjes uit de Jungle. Die hebben we toch maar ff geproeft. Larven, sprinkhanen en kevers. Gelukkig smaakte ze naar niks, maar het idee was raar. Met de Fransen hebben we een avondje aan de Tequila gezeten in een reggae bar. De reggae bar was een aanrader, de Tequila niet. De paar dagen later zijn we samen met de Fransen, een Duitser en een Israelier wezen rond toeren naar watervallen, een hotspring en China village. Er leuk om met 8 scooters de weg onveilig te maken. Uiteindelijk hebben we Pai naar een paar dagen weer verlaten. We zijn ’s morgens vroeg (in de kou) vertrokken en hadden de eer om op de berg boven de wolken te rijden. Een geweldige ervaring.

Vanuit het noorden zijn we met het vliegtuig naar Bangkok gevlogen. In Bangkok hebben we in een dag heel wat gezien. Onze tuk tuk driver had een mooi aanbod om ons de hele dag te rijden langs bezienswaardigheden. We moesten dan alleen voor hem wel wat shops inlopen. Goed dachten wij. Dus zo hebben we wat tempels gezien maar ook een juwelier en twee zaken waar ze maatpakken maken. Deze shops betaalden de tuk tuk drivers waardoor wij bijna niks hoefden te betalen.

In Bangkok hebben we twee Sloveense meiden ontmoet in de taxi waarmee we veel dingen samen gedaan hebben. Een paar keer uit eten geweest en wat gedronken in de avonden. Een van de bekendste dingen van Bangkok is de Ping pong show. Als je wilt weten wat het precies is kun je het beste zelf ff opzoeken. Maar het was erg lache om de ping pong ballen te zien rondvliegen. We zijn er samen met de sloveense meiden heen gegaan. Alleen de voorpret was al genoeg om er een geslaagde avond van te maken.

Vanuit Bangkok zijn we naar Sydney gevlogen waar we een paar dagen zijn gebleven om vervolgens naar Nieuw Zeeland te gaan. Dat Australie ver weg is valt eigenlijk best wel mee. In de supermarkt kwam ik zelfs geitenkaas tegen waar ik zelf voor gewerkt heb. Het was voor ons vooral wennen dat iedereen druk was met kerstmis. In Thailand wordt dat namelijk niet gevierd. We hebben er behalve het verwerken van de cultuurshock eigenlijk niet veel gedaan.

In Nieuw Zeeland aangekomen werd het aandeel kerstbomen alleen maar groter. We hebben na een paar dagen Auckland een auto gehuurd en zijn gaan toeren naar wederom het noorden. Nieuw Zeeland is een geweldig mooi land. Het landschap is hier erg bultachtig en overal lopen koeien. Waar het nog een beetje vlak is lopen melkkoeien, stijl is voor de vleeskoeien en daar waar de koeien omvallen mogen de schapen lopen. Onderweg naar het noorden hebben we onze tank ook al bijna leeg gereden, gelukkig kwamen we een schapenboer tegen die ons wel wat benzine wilde verkopen. Wijze les, in afgelegen gebieden wordt geen brandstof verkocht. In het uiterste noorden van NZ (cape reinga) staat een oude vuurtoren die we bezocht hebben. Het was er alleen zo mistig dat we hem amper konden zien toen we er voor stonden. We hoorde ook de zee, maar zagen hem niet. Na een kwartiertje begon het op te klaren waardoor er in eens een zee tevoorschijn kwam en heel veel andere mooie dingen. Erg mist-erieus!

Omdat het rijden ons goed bevoel zijn we ook naar een ander noordelijk punt gereden, Corromandel. Onderweg zijn we langs een eeuwenoude vierkante boom gereden, daar kun je veel planken uit halen! De omgeving is hier weer anders. We hebben hier een wandel toch gemaakt van een paar uur naar een uitzichtpunt. T was een zware tocht, maar super mooi. Verder zijn we nog op een hot beach geweest. Op dit strand komt warm water naar boven. Dus iedereen graaft hier een gat en gaat d’r met zijn gat in liggen. Pff wat was dat warm.

Inmiddels zitten we in Rotorua. Hier komt ook overal warmte uit de grond. Het stinkt verschrikkelijk maar het is wel mooi om te zien. In het park zijn allemaal vijvers met warm, en hier en daar kokend water/blubber. We hebben ’s avond kennis gemaakt met de Maori, dit zijn de oermensen van NZ. Ze hebben een show gegeven van de welbekende Hakka. Sint Joris, kijk goed als de filmpjes online staan, want met die hakka kun je ook Den Dam verslaan.

Ik brei er een eind aan. We gaan vanmiddag raften, dus de volgende keer zal er vast wel weer een sensationeel verhaal komen. Van Thailand heb ik de laatste foto’s ook weer online gezet (http://www.youtube.com/watch?v=9Ry0Z9xhCO0 ). De foto’s van NZ komen binnenkort wel een keer. Voor ik het vergeet, iedereen bedankt voor de leuke reacties! Altijd leuk om te zien we me volgt, maar is er ook nog nieuws uit Nederland?

Voor diegene die ik niet zie voor de feestdagen: Merry Christmas and a Happy New Year. Maak er een goede tijd van!

Mark

• 17 December 2011 - 09:10

Inge:

YES..... ik ben de eerste.
    Mooi verhaal weer. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat. Dat st. Joris met hakka den Dam kan verslaan, hebben ze wel nodig. Vorige week met 2-0 verloren. Dus dat is een goede tip. En het goede nieuws hier is; de zon schijnt (bijna). Gisteren hebben we ook lekker gegeten ter ere van onze trouwdag, maar geen sprinkhanen of larven of kevers. bbrrr...
    Nou Mark we zijn weer op de hoogte, tot het volgende verhaal. En we zien elkaar gauw weer op skype.
    Veel Liefs Inge

• 17 December 2011 - 09:23

Astrid:

Hooi mark,,

Echt geweldig jou verhalen..
    ik krijg er steeds meer zin in!!
    Leuk om ook over nieuw zeeland te lezen want daar gaan wij ook naar toe!!
    Volgens mij is het volop genieten!!
    Ik ben benieuwd hoe je daar de kerst gaat beleven!! in ieder geval fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuw jaar!
    Wie weet zien we elkaar in het nieuwe jaar in australie:)
    Groetjes astrid

• 17 December 2011 - 11:01

Frederique:

Hoi Mark en Brum!
    wat leuk om jou/jullie verhalen weer te lezen. Zo'n gek idee dat jullie nu op al die plaatsjes komen waar ik vorig jaar ben geweest! Corromandel is echt super mooi hé?! En het is nu natuurlijk heerlijk zomer, ik ben best jaloers! Geniet ervan jongens en alvast fijne kerst (op het strand waarschijnlijk) Liefs Frederique

• 17 December 2011 - 14:13

Thijs:

Ga nu ff niet vanaf de andere kant van de wereld kritiek leveren op ons voetbal;)
    Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt! Mooie plaatjes.

Gr Thijs

• 17 December 2011 - 14:32

Gerwin:

Mooie Varkens op je foto s nog bedankt voor je belletje en hou je taai groetjes de boertjes

• 17 December 2011 - 15:38

Chris/HennyWesterink:

Wat leuk om je verslag te lezen! "Wie verre reizen doet kan veel verhalen" blijkt nog steeds waar te zijn.
    Wij zitten helemaal in de kerstsfeer qua versiering en verlichting. Geniet met volle teugen van je reis en wij wensen je goede dagen en een avontuurlijk en gezond 2012.

• 18 December 2011 - 18:56

Ge-anneke:

Mark, wat weer een gaaf verhaal!! Ik wens jou en Bram alvast gezellige kerstdagen toe, zal wel vreemd zijn met die temperatuur. Geniet van jullie reis! En ik ben erg benieuwd naar jullie volgende verhalen
    groetjes Ge-anneke

• 25 December 2011 - 11:27

Harrie En Agnes:

Hallo Mark en Bram,

Wij willen jullie hele fijne kerstdagen toewensen in Nieuw-Zeeland. Al leuke kerstvrouwen gespot? Je kunt Harrie altijd bellen voor advies!
    Heel veel groeten vanuit een druilerig Vethuizen.