Ben ik nou een Aussie of een Dutchie? - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Ben ik nou een Aussie of een Dutchie? - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Ben ik nou een Aussie of een Dutchie?

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Juni 2012 | Australië, Mollerin

Om te beginnen, het is me gelukt om weer wat foto’s online te krijgen. Helaas is het mij nog niet gelukt om de foto’s voor dit verhaal op een rij te krijgen, maar die hou je nog tegoed!
http://www.youtube.com/watch?v=YNRAuY06zwg

Een goede voorbereiding is het halve werk, een gezegde wat zo simpel klinkt, maar wat soms toch best wel lastig blijkt te zijn. Ook ik wordt er nog wel eens mee geconfronteerd. Toen ik besloot om op de boerderij in Koorda te gaan werken ben ik één ding vergeten. Namelijk onderzoeken waar de naam Koorda vandaan kwam. Koorda betekent namelijk “little water” in Aboriginal taal. Als ik had geweten dat hier zo weinig water was, dan had ik mijn zwembroek niet mee hoeven sjouwen om een duik te nemen in het meer achter de boerderij, dit meer staat al jaren droog.

In de tijd dat ik hier werk hebben we pas drie keer regen gehad. Klinkt als perfect vakantie weer, maar regen was hier vanharte welkom. We zijn eind april begonnen te zaaien na een regenbuitje. Het leek een mooie start maar de eerst volgende bui was afgelopen weekend. Oftewel, 6 weken later. De stukken die we als eerst gezaaid hebben werden al snel groen maar uiteindelijk werden ze ook net zo snel weer bruin. Door de droogte overleefden de plantjes niet en stierven ze af. Toen we na een paar weken genoeg hadden van het zaaien in grond wat zo hard was als beton, zijn we maar overgegaan op ander werk. En wat is er nou mooier dan je agressie af te reageren met een kettingzaag en een bulldozer?

Een goede smoes om met deze machines aan het werk te gaan was het vernieuwen van de omheiningen/afrasteringen. Omdat veel van de omheiningen in de bosjes staan moesten we met grof geschut aan het werk om de omheining vrij te krijgen van omgevallen bomen en takken. Behalve de kettingzaag (waar de meeste backpackers erg bang van worden als ze de film “wolfcreeck” gezien hebben) moest er ook een bulldozer aan te pas komen. Niet de modernste maar wel met een bruut geluid. Met wat ACDC muziek op was ik in de perfecte moed overal dwars doorheen te knappen. Helaas was de baas nog steeds fit genoeg om sneller te zijn dan de bulldozer.

Toen er vorige week weer regen voorspeld werd zijn we weer begonnen met zaaien. Grote stofwolken maakte het nogal lastig om de weg te vinden. Gelukkig kwam de voorspelde regen. De regen veranderde de stofwolken in een modderbad en zorgde er zelfs voor dat we zondagmorgen niet meer aan het werk konden. Erg vervelend, maar nu konden we tenminste naar de happy hour in de Koorda pub.

Dat schapen nogal dom zijn heb ik al eens eerder verteld maar het toppunt van domheid is wel het vergeten om de billen af te vegen na het poepen. Daardoor moeten wij hun staartjes couperen en de bikini lijn telkens bij werken om te voorkomen dat het te vies wordt. Bij de eerstvolgende vallende ster die ik zie, ga ik wensen dat de schapen wat slimmer worden. Dan houden de schapen de billetjes netjes schoon, en kan ik wat meer tijd in de kroeg spenderen!

Ieder nadeel heeft zijn voordeel, ook hier geldt dat. Door de droogte was er genoeg tijd om naar de footy trainingen te gaan. Omdat er nog niet zo veel spelers geblesseerd waren was de kans om een wedstrijd te spelen niks te groot. Ondanks dat heb ik toch een wedstrijd mee gedaan wat zeker de moeite waard was. Na 15 minuten spelen maakte ik namelijk een geweldige goal, van een meter of 30-40 strak in het midden van de goal palen. Het verraste iedereen (inclusief mijzelf), niemand had namelijk gedacht dat ze mij zolang lieten spelen. Inmiddels zit mijn footycariere erop. Afgelopen weekend heb ik mijn laatste wedstrijd gespeeld. We hebben gewonnen en na afloop van de wedstrijd werd het clublied voor mij gezongen in de kleedkamer. Wat een geweldige tijd en een geweldig afscheid. KoordaKanga’s bedankt!

De laatste drie maanden hebben veel mensen zijn best gedaan om mij te transformeren tot een aussie. Een goed voorbeeld was de dag dat ik uitgenodigd om naar de footy derby te gaan in Perth, zeg maar de ajax-feyenoord wedstrijd van Nederland.

Met een kater ’s morgens in de auto, ijskoffie en Bacon&egg sandwich onderweg, bier vooraf bij bekenden, juichen tijdens de wedstrijd,Hungry Jacks (burgerking) op de weg terug en daarna slapend achter in de auto.Omdat in een aussie dag ook kangoeroes moeten voorkomen heb ik ’s avonds onderweg naar huis ook nog een kangoeroe aangereden. Gelukkig had de auto een bullbar, want anders was de kangoeroe vast en zeker met zijn staat in de ventilator terecht gekomen.

Na mijn verhalen dat ik een nieuw “thuis” heb en dat de mensen mij willen bekeren tot aussie krijg ik behoorlijk wat tegengas van het thuisfront. Ze beginnen mij allemaal Nederlandse dingen te sturen om er maar voor te zorgen dat ik me nog steeds een beetje Nederlander voel. De hagelslag was erg lekker maar toen ik zag dat De Gelderlander (krant) helemaal vol stond over verhalen van de crisis was ik maar al te blij dat ik nu (nog even) een aussie ben.

Ik ga nog een weekje genieten van de druktes in Koorda en dan begint het reis avontuur weer. Dat wordt ff wennen om weer een backpacker te zijn!

  • 10 Juni 2012 - 14:04

    Milou:

    Aussie of Dutchie?... 'n Achterhoeker ten top zul je bedoelen!

  • 10 Juni 2012 - 14:29

    Inge:

    Hoi Mark. Ben het helemaal met Milou eens, je mag je nu dan nog ff een Aussie vinden, maar je bent en blijft een echte Achterhoeker. Voor woensdag; een fijne verjaardag en veel plezier met het backpacken.
    Groeten aan je Koordafamilie, en aan Bram en zijn ouders.
    Veel liefs, Inge

  • 10 Juni 2012 - 14:49

    Ge-anneke:

    Hoi Mark,
    Wat wij aan regen teveel krijgen, krijg jij te weinig. Maar ik hoop wel dat tijdens onze vakantie het toch wel zonnig is.
    Voor ons begint Australië ook op te schieten, wij vertrekken 28 juni naar Sydney. Komen jij en Bram nog naar de oostkust in juli? Want onze planning is 4 nachten Sydney, 5 dagen Alice Springs en dan 17 dagen van Cairns naar Brisbane. Wij zouden het erg leuk vinden om jullie nog te ontmoeten. Wordt dat iets?

    Groetjes Ge-anneke

  • 10 Juni 2012 - 14:52

    Oma En Opa:

    Hoi Dutchieaussi
    Geweldig deze grote machines.wat
    een ervaring hierop te mogen rijden.
    Als ze bij St.Joris deze fotos van je
    zien krijg je gelijk e en contract'
    alvast gefeliciteerd met je
    verjaardag. Veel reisplezier
    Knuffel O en O

  • 10 Juni 2012 - 19:31

    Thijs:

    Uit de laatste zin blijkt wel dat je het in Koorda en op de boerderij goed naar de zin hebt / hebt gehad. Mooi man. Succes met de doorstart van je reis. Alvast een fijne verjaardag. Hopelijk wint Nederland op je verjaardag (aan jouw kant van de wereld een dag na je verjaardag) van de Duitsers!

    Gr Thijs

  • 11 Juni 2012 - 08:05

    Maaike:

    Hoi Mark!

    Leuk verhaal over de domme schaapjes met hun billetjes ;) Ik ken het gevoel: raar dat je het bavkpackersleventje weer in gaat na zulke goede tijden bij zo'n gezin in WA! Maar dat zal uiteindelijk wel goed komen hoor, maak je daar maar niet bang voor ;P
    Jij, Bram en zijn ouders heel veel plezier toegewenst met het reizen!

    Liefs!

  • 11 Juni 2012 - 12:26

    Jeroen:

    Hoeveel punten had je voor de kangeroe?

  • 11 Juni 2012 - 16:34

    Buurvrouw Agnes :

    Ha, die Mark,

    Jij bent toch echt onze buurjongen die wij graag in Vethuizen terug zien!
    Het is hier lang niet zo stoffig!!
    Succes bij het afkicken van het werk en op naar nieuwe avonturen!
    Vele lieve groeten van de buurtjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mollerin

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 36060

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: