Wind - Reisverslag uit Klein Wanzleben, Duitsland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Wind - Reisverslag uit Klein Wanzleben, Duitsland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Wind

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

26 Mei 2010 | Duitsland, Klein Wanzleben

Hier weer een bericht uit Duitsland. De afgelopen dagen heb ik al weer de nodige dingen meegemaakt. Sinds dat er een internetverbinding is in onze residentie is het verblijf een stuk aangenamer geworden. We hebben de draai gevonden.

Afgelopen zaterdag hebben we van ons weekend genoten. Als buitenlander moet je natuurlijk een beetje de toerist uithangen dus dat hebben we dan maar gedaan. Toen het werkt ’s morgens af was zijn we richting Magdeburg gegaan. Dat is met 270.000 inwoners zo’n beetje de grootste stad hier in de omgeving. In Magdeburg was er een stadsfeest. De hele staten stonden vol met bierwagens, worst kraampjes, en andere rotsooi wat je ook op een Nederlandse braderie kan kopen. Ook waren er bandjes die het publiek moesten vermaken. Het is niet normaal om te zien hoeveel verschillende soorten worst ze hier hebben. Omdat we nog vaak genoeg worst kunnen eten zijn we maar ff naar een restaurantje gegaan om onze maag te vullen. ’s Middags zijn we ook nog een winkelcentrum in gelopen. Niet omdat we van die shop aholics zijn maar gewoon om eens te kijken hoe groot dat is. Kort samengevat, het was mega groot en helemaal overdekt.

Nadat we ’s avonds weer in de stal waren geweest zijn we het weekend maar eens goed gaan vieren. Een collega vertelde dat hij in zijn vrije tijd ook DJ is in discotheken. In Magdeburg en Bernburg zaten mooie discotheken. Omdat Magdeburg een kwartier rijden is zijn we daar maar heen gegaan. Bij aankomst werden wij raar aangekeken. “Een Nederlandse auto, die komt hier nooit” zullen ze allemaal gedacht hebben. Bij de ingang keuken de uitsmijters ook al verbaasd. Ze begonnen meteen over het WK. Toen hebben wij maar verteld dat er bij Bayern Munchen ook veel Nederlanders voetballen, toen wilde ze niet meer verder praten, Haha. Bij de kassa werd iedereen op de foto gezet. Daarna kregen we een pasje om alles mee te betalen. Dat ging echt ideaal, geen geklooi met geld of munten.
De discotheek (Funpark) had drie zalen. Een HipHop zaal waar we 5 minuten mensen hebben staan uitlachen. Een skihut en een zaal met dance muziek. Daar hebben we veel gestaan. In die skihut spoorde de mensen niet. Alle platen van Peter Fox werden plat gedraaid. Ook ander fouten nummers kwamen voorbij. Erg leuk, maar bijna geen bekende muziek. In de dance zaal werd natuurlijk vanalles gedraaid. Ze hadden een podium met danseressen en aan het einde van de avond een wet t-shirt contest. Wel grappig hoe dat volk tekeer gaat.
Het viel wel een beetje op dat wij geen duitsers zijn. We hebben geen geverfde haren, geen wielmoeren in de oren en geen getatoeëerde leestekens op de armen. De dames hadden allemaal te korte broekjes aan en de meeste blond met zwarte haren. Zag er uit als vla flip! Ook liepen er vrouwen rond met rode lokken in het haar, je weet wel, net als hier tien jaar geleden gedaan werd.

Dit alles samen heeft ons genoeg weten te vermaken tot de late uurtjes, toen het licht begon te worden waren we weer terug op de boerderij, daar stond de eerste auto van het personeel al. Toen we twee uur later weer moesten opstaan viel het ff zwaar. In de stal kwamen we de collega tegen die ’s morgens blijkbaar al om vier uur begonnen was. Hij vroeg ons waar de tweede auto van ons toch was. Toen ik vertelde dat wij pas om 5 uur thuis waren moest hij keihard lachen. Hij meende al dat we “panne” hadden gehad ofzo. Na een paar uur werk ben ik direct weer naar bed gegaan. Heb toen de schade weer ingehaald. Daardoor hadden we de rest van de dag geen tijd meer om “leuke” dingen te gaan doen.

De tweede-pinksterdag waren we weer topfit. Omdat ik nog wat energie kwijt moest ben ik maar eens gaan wielrennen. Toen ik de klaar was om te gaan begon het hier keihard te regenen en te onweren. Dus ik maar ff wachten voor dat ik kon gaan. Toen het droog werd heb ik de fiets gepakt en ben ik gaan touren. De zon begon te schijnen en het was best warm. Ik ben er nu ook achter gekomen waarom er hier zoveel windmolens staan. Gewoon omdat hier veel wind is. Niet normaal, had ik best last van met fietsen. En het viel al niet mee om hier over de heuvels te fietsen. De drie heuvelen weg in ’s heerenberg stelt er niks bij voor. Vlakke wegen zaten er niet tussen. Helaas is mijn tochtje vroegtijdig afgebroken. De wegen waren in het begin erg goed. Maar op een gegeven moment kwam ik op een weg met grote scheuren in het asfalt. Ik probeerde die scheuren maar zoveel mogelijk te ontwijken maar op een gegeven moment lukte het niet meer. Ik knalde door een scheur heen. Resultaat, kortstondige harde wind van voor en de voorband naar de filistijnen. Gelukkig kon Tom mij ophalen. T was een droevige afloop van deze sportieve activiteit. Bij thuiskomst zag ik dat de binnen en buitenband kapot waren en dat ik nieuwe moest halen. Dat was dus flink balen.

Dinsdag was de grote baas (Ton) van de boerderij in de stal. Hij was samen met wat adviseurs de dieren aan het bekijken. Tom en ik zijn toen meegelopen door de stallen en hebben het over van alles gehad met Ton. Ton komt een a twee keer per maand op het bedrijf om te kijken hoe het gaat. Ik vond het heel leuk om hem te zien rondvliegen. Hij wist heel duidelijk welke problemen de meeste prioriteit hebben. Ook maakt hij met de personeelsleden snel een praatje tijdens het rondje. Hij kent de namen van de medewerkers en kon ze in twee tellen motiveren. Echt leuk om te zien hoeveel effect dat heeft.

Woensdag was het erg mooi weer en begon het mij weer te kriebelen om te gaan fietsen. Ik eerst maar eens ge-googled naar fietsenmaker in de buurt. Dichtstbijzijnde was een goede 20 km verderop in Magdeburg. Ik vond het wel de moeite waard want heb natuurlijk niet voor niets mijn racefiets meegenomen. Ik had het wiel maar meegenomen naar de fietsenzaak zodat ik zeker wist dat de goede band erop kwam. Het was maar goed ook want met mijn Duits was het erg moeilijk om uit te leggen dat ik zelf de binnenband al had vervangen en dat ik alleen en buitenband moest hebben. Voor ik het wist had hij de band erop gelegd en was ik weer een paar euro’s lichter. Ook in Duitsland zijn fietsen gouden handel!
Toen we weer thuis kwamen heb ik direct de fiets gepakt en ben ik gaan touren. Ik had hetzelfde rondje genomen, alleen nu van de andere kant. Ik was nu goed voorbereid op de scheuren. Gelukkig zaten er aan de andere weghelft minder scheuren wat een stuk prettiger fietste, deze keer zonder kapotte banden!

’s Avonds hebben we (vanwege het ontbreken van een friteuse) frietjes gebakken in de oven. Omdat het allemaal wat lang duurde, en de patat wat slap bleef, had ik op gegevens moment de temperatuur maar wat hoger gezet. Nou dat slappe was er wel vanaf, de patatjes schoten van het bord af als je ze aan de vork wilde prikken. De volgende keer dus toch maar wat langer wachten.

Ik schrijf dit verhaal languit vanaf de bank. Ik ben nu behoorlijk kapot van het werken en sporten. Vanmorgen hadden we ook weer Big-fitness gehad dus heb vandaag de nodige beweging gehad. We hebben ontdekt dat we BVN op de tv hebben en kunnen dus toch nog wat Nederlands horen. Maar vaak hebben we ook Duitse zenders op staan. Alles wordt daar nagesynchroniseerd. Echt geweldig om naar te kijken. Ook komen er mooie programma’s voorbij zoals: Wetten das, Cobra 11 en Bauer sucht frau.

Ik wil iedereen ook bedanken voor de reacties! Leuk dat jullie me volgen. Ik heb de afgelopen dagen nog wat foto’s op de site gezet. Zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=OGBXPIKE

Groeten uit Klein Wanzleben,
Mark

  • 27 Mei 2010 - 07:50

    Inge:

    Nou Mark. Alweer zat meegemaakt lees ik, leuk.
    Een tip: misschien kun je beter OVENfrietjes in de oven doen.is nog lekker ook.
    goed goan, Inge

  • 27 Mei 2010 - 08:59

    Inge:

    Als je geen echte tatoeages hebt, kun je ook nog plaktatoeages kopen,(dan val je niet zo op en hoor je er toch een beetje bij) zit ook vaak bij een pakje kauwgom. Inge

  • 27 Mei 2010 - 19:02

    Coen:

    Zo Mark je bent niet echt kort van stof, blijkbaar gebeurd veel bij onze oosterburen.

    En de kosten voor de camper vielen inderdaad behoorlijk mee, 75 euro is altijd mooie meegenomen dacht ik zo. Binnenkort komen we weer eens bij mekaar, we houden je daarvan uiteraard op de hoogte.

  • 27 Mei 2010 - 20:16

    Epp 2010:

    morgen congres moet me alleen redden zonder tolk einhoven 20 jaar groetjes je BENNIE

  • 27 Mei 2010 - 20:19

    Gerwin:

    Pas OP MET FAkers

  • 28 Mei 2010 - 05:10

    Inge Van Balkom:

    Heeeyy markie,

    Wat een mooi verhaal weer!
    Goed bezig zeg met dat fietsen, wat een activiteit zeg! Mooi dat project goed gaat! Hahaha en worsten en bier klinkt ook goed hoor!
    Geniet er nog van!

    kusss

  • 28 Mei 2010 - 16:40

    Bram Dorresteijn:

    He Mark,
    Kzie dat je, je behoorlijk vermaakt! Niet teveel fietsen, anders kan ik je volgend jaar niet meer bijhouden! ;-)

    Groeten vanuit Suriname

  • 28 Mei 2010 - 20:15

    Wies Van Abbema:

    Hi Mark! Haha wat een verhaal. Leuk om te lezen. Met je duits komt het wel goed. Hoe langer je zit hoe beter het gaat. Misschien heb je straks al je weer terug bent zo leuk duits accentje ;). Ik ben benieuwd Succes
    xx Wies

  • 31 Mei 2010 - 03:26

    Bernadette Veenstra:

    Hahaa weer een leuk verhaal! Nu verwacht ik wel als souverniertje eeen lekkere WORST :D Kus

  • 01 Juni 2010 - 08:03

    Rob Tettero:

    Ha Mark,

    Het gaat je goed af zo te lezen. Mooi man.

    Ik las dat je naar Hongarije gaat. Ga je naar Trouw in Kornye toevallig? Ik zit over een paar weken ook weer in Hongarije. (b)

    groete,

    Rob

  • 02 Juni 2010 - 11:04

    Lianne:

    Hee Mark!
    Wat een leuke verhalen zeg! Zo te zien vermaak je je goed. Viel spaß!
    Groetjes Lianne

  • 03 Juni 2010 - 19:41

    Ilona En Riet Van De Vooren:

    Dag Mark,
    Van opa en oma hoorde ik dat jij een eigen website heb. Vandaar ook even een berichtje van tante Anny en mij uit een zonovergoten Groenedaal.
    Leuk te lezen wat jij allemaal meemaakt.
    Ik ga nu regelmatig je berichtjes lezen. Je schrijft leuk.

    Hartelijke groetjes,

    tante Anny en Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 36111

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: