Weer thuis! - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

07 April 2012 | Australië, Mollerin


Zo, tijd om weer eens wat verwarring in de wereld te brengen. Mark thuis, dat kan toch nog niet? Dat dacht ik ook, maar toch is het zo. Het is wel is waar niet thuis in Vethuizen, maar in Koorda. Ik heb mijn plekje gevonden. Ik heb het goed naar de zin en had na een paar dagen al het gevoel dat het mijn nieuwe (tijdelijke) thuis is. Heerlijk om weer wat meer ruimte om me heen te hebben.
Ik woon bij Tristan en Laura in huis. Tristan werkt op de farm en Laura heeft een job in town. Tristan is de zoon van Ricky die de farm managet. Ook Rickies vrouw, Kim, heeft een job in Town. Overdag hebben wij, de mannen, dus het rijk alleen. Best ideaal, al moeten we wel onze eigen koffie maken en onze eigen boterham smeren.

Op het bedrijf is van alles te doen. Er is regelmatig schapenwerk, dat betekent schapen naar nieuwe percelen drijven samen met de honden, scheren en sorteren. Helemaal geen vervelend werk want schapen zijn echt dom. Het landwerk is inmiddels ook begonnen. Momenteel zijn we bezig met het aanleggen van een 800 hectare groot beachparty terrein, daar kan braamt wat van leren. Om de grond te verbeteren ben ik namelijk echt strandzand, rechtstreeks uit de duinen, aan het strooien. Nu het feest nog!
Er ging aardig wat werk aan vooraf voordat ik hier aan kon beginnen, er is namelijk een andere truck gekocht voor mij. We moesten de zandstrooier overbouwen en opnieuw installeren. Een heel project wat wel degelijk wat weg had van the A-team met de snijbranders, lasapparaten en de nodige bedrading. Het resultaat mag er zijn, ik rij nu vrachtwagen met luchthoorn, gps (stuurhulp om recht te rijden op het land) en geveerde stoel.

Behalve werk heb ik gelukkig ook een hoop andere dingen te doen. Tristan is fanatiek speler bij het Koorda Football team.Het is Australian Football (of footy of Aussie rules), en heeft wat weg van rugby. De bal is net een ei, het veld is ovaal (en een stuk groter dan een voetbalveld), het spel wordt gespeeld met 18 personen, en het wordt gespeeld in vier keer 25 minuten. Tristan had mij uitgenodigd om een kijkje te nemen bij een training, een kijkje nemen werd elke week twee keer trainen, en mee trainen werd uiteindelijk zelfs een wedstrijd meespelen! Wie had dat ooit gedacht! Afgelopen weekend heb ik een kwart meegespeeld in een oefenwedstrijd in Perth. We hebben er maar een weekendje weg van gemaakt. Zaterdag middag de wedstrijd, de rest van de dag zijn we met het team in de pub verbleven. Zondag ben ik niet de hele dag in de pub maar in bed verbleven.
Een ander Australisch iets wat ik intussen gedaan heb is jagen. Op een zaterdag avond zijn we met een paar vrienden in de oude 4x4 auto op pad gegaan. De auto was afgeladen met geweren, een spotlight, en een eski (koelbox) vol met bier. We hebben ons eerst uitgeleefd op een stel konijnen die we op het pad kwamen en later op het groter wild: kangoeroes. We hebben er die avond drie geschoten. Het zijn indrukwekkende dieren als je ze van dichtbij kan bekijken, ze hebben grote klauwen en een sterke staart. Jullie zullen wel denken, is dat niet zielig. Nou, als wij naar de footy training rijden komen we meer kangoeroes op de weg tegen dan auto’s. Aangezien kangoeroes de verkeersregels niet zo goed naleven leidt dit regelmatig tot een ritje naar de schade expert en een telefoontje naar de verzekering.

Het komende paasweekend staat niet zo veel op de planning. Helaas kennen ze hier niet de grote paasvuurfeesten zoals we in Braamt gewend zijn. Omdat ik deze goede traditie toch in stand wil houden gaan we met de familie ons eigen feestje wel bouwen, uiteraard met paasvuur.

Succes met eieren zoeken dit weekend!

  • 07 April 2012 - 10:07

    Inge:

    laat ik nou de eerste zijn!
    Ik schrok al van de titel: weer thuis,
    ik dacht al dat ik wat gemist had, 3 dagen weggeweest en Mark is weer thuis. Maar helaas...... het is een ander "thuis". Fijn voor je dat je het er zo goed naar de zin hebt, maar ik hoop wel dat je echte thuis in Vethuizen is.
    Veel plezier nog in Koorda en werkze.
    Fijne paasdagen.
    Veel liefs, Inge

  • 07 April 2012 - 11:30

    Koen:

    Mark!

    Zo te lezen vermaak jij je wel! Mooi om te zien dat je ook op jacht gaat! Heb je al kangeroo ribs geprobeerd? mss een idee voor tijdens het paasvuur? Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    groeten Koen

  • 07 April 2012 - 13:15

    Wendy:

    Hey mark,
    Wat een fantastisch avontuur om dit allemaal mee te mogen maken. Geniet ervan! En ik lees graag je verhalen!
    groetjes wendy

  • 07 April 2012 - 13:15

    Wendy:

    Hey mark,
    Wat een fantastisch avontuur om dit allemaal mee te mogen maken. Geniet ervan! En ik lees graag je verhalen!
    groetjes wendy

  • 07 April 2012 - 18:19

    Wilfred:

    Mark, weer een mooi verhaal
    Jagen en bier drinken,niet verkeerd !!

    Groeten, Wilfred Astrid Finn en Lasse

  • 07 April 2012 - 18:25

    Mariël Ruesink:

    Hoi Mark. Fijn dat je je daar thuis voelt! Leuk om je verhalen te lezen en vanuit Nederland toch een beetje op de hoogte te zijn van je activiteiten daar in Australië. Geniet er van en ook van jullie eigen paasvuur.
    Fijne paasdagen!

    Liefs Mariël.

  • 07 April 2012 - 19:30

    Frans:

    Hoi Mark,weer een leuk verhaal !
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt.
    Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen. Fijne paasdagen!

    Groet, Frans

  • 08 April 2012 - 11:11

    Mark Janssen:

    Hey Mark,

    Ik dacht al toen ik de titel las van weer thuis dat kan toch niet, maar het was een nieuw thuis haha. Super gaaf wat jullie daar allemaal meemaken.

    Veel plezier daar en vrolijk pasen haha.

    Grs mark

  • 09 April 2012 - 13:11

    Ge-anneke:

    Hoi Mark,
    ik schrok toen ik de titel las van je stuk, maar gelukkig valt het erg mee. Is Kangaroebiefstuk lekker? Vast wel als je hem zelf geschoten hebt. Lukt het met stage-adressen vinden? Veel plezier nog!!

  • 09 April 2012 - 13:17

    Harrie En Agnes:

    Harrie ziet het helemaal zitten. Terug in Vethuizen kunnen wij misschien een nieuwe jachtcombinatie maken.
    Mooi dat je weer een hele 'andere' landbouw ziet. De paasvuren zijn inmiddels afgestoken in Nederland. Bij jullie? Nog een hele goede tijd daar.
    Heel veel groetjes van de buurtjes.

  • 12 April 2012 - 11:14

    Rik:

    Ik was vorig weekend ff bij Vriezen, Frank had gehoord dat je alweer thuis was ;)

    Je weet hoe snel dat gaat in Braamt ;)

  • 13 April 2012 - 08:22

    Bram Dorresteijn:

    Toen ik je titel zag schrok ik wel effe, kdacht het zal toch niet waar zijn, maar gelukkig we kunnen nog samen verder reizen na het zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaieeeeeeeen! ;)

  • 17 April 2012 - 16:07

    Mayke:

    Hey Mark!
    Echt helemaal geweldig dat je zo'n ongelooflijk mooie reis aan het maken bent! Super man! Ik wist natuurlijk wel dat je dat na je studie wou gaan doen, echt geweldig! Ik wens je nog heel veel plezier en ik blijf je avonturen volgen!

    Liefs Mayke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mollerin

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 36111

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: