Op naar the outback - Reisverslag uit Perth, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Op naar the outback - Reisverslag uit Perth, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Op naar the outback

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 Maart 2012 | Australië, Perth

Reizen in Australie is zo veranderlijk als het weer in Nederland. De vorige keer schreef ik dat ik binnen een paar dagen naar Perth zou rijden, uiteindelijk vertrokken we pas een week later. In Nieuw Zeeland hadden we namelijk iemand ontmoet uit Adelaide, hij bood ons aan om een biertje te gaan drinken in Adelaide. Het liep enigszins uit de hand. Hij had namelijk twee kaartjes over van de voetbalwedstrijd Adelaide United- fc Sydney. Het was leuk om deze wedstrijd te zien, maar voor het voetbal hoef je deze kant niet op te komen. We hebben de wedsstrijd met zijn ouders gekeken die ons een diner aanboden later in de week. Oftewel, in plaats van maandag, donderdag vertrekken (no worries).
De dag na het lekkere , en gezellige diner ging het dan eindelijk gebeuren, The Nullabor route. Van Adelaide naar Perth, 2700km, volgens aussies een dodelijk saaie reis, voor ons dus alle reden om het te gaan doen. Ik kan kort omschrijven wat we gezien hebben: heel veel niks! Wat grote graanvelden, dorre struiken, dood gras, afgebrande bossen, kruizen voor mensen die de tocht niet volmaakt hebben, road-trains en om de 300 km een dorpje. Althans, dat dachten wij. Op de kaart stonden namelijk plaatsnamen aangegeven, maar onderweg kwamen wij er achter dat dit de service stations waren (motel, tankstation, eten). Deze dorpjes bestonden dus uit het personeel van de service stations en de mensen die er overnachten! Onderweg reden we ook een paar keer over een landingsbaan voor vliegtuigen, de werden gebruikt voor als er een ongeluk is gebeurd. Wat ook erg bijzonder was, is de langste rechte weg van Australie: 146 km recht toe recht aan. Zeg maar een rechte weg van Vethuizen richting Schiphol, dat zou makkelijk zijn.

Na twee en halve dag, 2 tijdzones dichter bij NL (nu nog maar 7 uur tijdverschil), zijn we weer in de wat meer bewoonde wereld terecht gekomen. Wij hebben overnacht in een mijn stadje waar alles draait om de goudmijn. We hebben een kijkje genomen bij de “superpit”. Dit is een open mijn van 570 meter diep en een paar kilometer breed en lang. Ze halen hier steen naar boven met daarin het goud. Ze gebruiken de zwaarste Catepilar dumpers om het puin naar boven te rijden. Deze vrachtwagens nemen 7 keer zo veel vracht mee als een vrachtwagen in Nederland. Ze kosten 4 miljoen per stuk, en er reden er 34 van rond! Al het grote materieel was net speelgoed. Erg indrukwekkend, als je hoort dat het 24/7 doorgaat.

Vanuit de mijnen zijn we richting het zuiden gereden. Via een zandweg van meer dan 100 kilometer zijn we aangekomen bij de “Waverock”. Deze rots heeft de vorm van een wave oftewel golf. Op deze golf heb ik mijn eerste surf ervaring opgedaan. Na de wave rock zijn we via de zuid en west kust doorgereden richting Perth. Onderweg hebben we de grote “karri trees” gezien en beklommen. We hebben eerst tussen de boomtoppen gelopen op een soort loopbrug. Erg mooi, maar niet eng genoeg. Wij zijn dus een eindje verder gereden waar het gekker kon. Namelijk in een boom klimmen van 60 meter hoog. Er waren allemaal pinnen in de stam van de boom geslagen waardoor je als het ware via een ladder naar de top kon klimmen. Gelukkig was de wind niet hard genoeg om ons uit de boom te slingeren!
Verder hebben we heel wat keren een duik genomen in de zee, hebben we de grotten gezien (wat echt een afrader is), en hebben we de tocht afgemaakt richting Perth. In Perth hebben we bijna de hele week geslapen op een parkeerplaats bij het strand. Douches, toiletten, picknick banken, echt alles was aanwezig. Als ik ’s morgens wakker werd ging meteen de zwembroek aan voor een frisse ochtendduik. Das nog eens wakker worden.

De week in Perth hadden we nodig om naar een baan te zoeken. Bij twee uitzendbureaus hadden we onze cv’s neergelegd, een dag later hadden we vier jobs! Terwijl er wel 50 mensen in de rij stonden te wachten werden wij (als Dutch farmerboys with experience) meteen naar voren geroepen om geholpen te worden. Ze wilden ons dus maar al te graag hebben. Na wat contacten gelegd te hebben is het ons allebei gelukt om een passende job te vinden. Het grote nieuws is: Bram gaat richting het Zuiden (Kojonup) en ik richting het Noorden. Tijd voor nieuwe uitdagingen en ervaringen! We zitten zo’n 450 km uit elkaar, dus onze zelfstandigheid wordt op de proef gesteld.
We hebben beiden een baan gevonden voor het komende zaaiseizoen. De komende drie maanden wordt het graan gezaaid in Australië wat nogal wat werk met zich mee brengt. Ik kom terecht op een farm in de buurt van (45km er vanaf) het dorpje Koorda. Het is een familie bedrijf met wat schapen (3500) en akkerbouw. In totaal hebben ze 8000 ha in gebruik waarvan er 4500 ha gezaaid wordt. Een grote job dus. Gelukkig zijn de machines ook naar deze maatstaven. Afgelopen vrijdag had ik het geluk dat de boer (Ricky) in Perth was, dus we hebben al even een bak koffie gedronken. Het heeft mij helemaal enthousiast gemaakt. Hoe het er allemaal uit gaat zien ga ik vanmiddag zien. Nu ik dit schrijf zit ik namelijk in de trein en straks wordt ik opgepikt. Ik heb zojuist na vier maanden afscheid genomen van mijn travelmate Bram. We hebben een super tijd gehad samen, maar het lijkt me geweldig om nu een poos onze eigen gang te gaan. Dan hebben we straks als we weer verder reizen elkaar weer wat nieuws te vertellen. Ondanks dat was het toch wel ff lastig om gedag te zeggen. Bram: bedankt voor de lekkere pannenkoeken, en zorg dat je er een mooie tijd van maakt!

Ik heb weer wat video’s online gezet. De film die bij het vorige verhaal hoort is te zien op deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=iNXFxhBN5YA&feature=youtu.be
En de film die bij dit verhaal hoort is te zien op deze link:
www.youtube.com/watch?v=LEaZ49BSrP8

De komende tijd zal het vanaf deze kant ff rustig zijn, dus laten jullie maar eens flink van je horen!

Mark

  • 12 Maart 2012 - 07:21

    Ge-anneke:

    Hoi Mark,
    Bedankt weer voor jullie leuke reisverslag. Het wordt de komende maanden dus hard werken. Ik ben erg benieuwd hoe dat bevalt. Toch wat anders dan de Nederlandse akkerbouwbedrijven. Zijn er daar nog mogelijkheden voor goede Bedrijfskundestages?

    Veel plezier!
    groetjes Ge-anneke

  • 12 Maart 2012 - 09:51

    Marianne:

    hoi mark
    de lonesome farmerboy... spannend om nu alleen op avontuur te gaan. Alhoewel als je zoals jij al zoveel hebt gedaan de afgelopen periode zul je dit eerder als nieuwe uitdaging zien. En zeker nieuwe mensen leren kennen. Misschien tot de 23- 3 on skype? drinken we weer samen een borrel op een verjaardag met een paar kilometers ertussen hahaha Als je dan maar niet over het temperatuur verschil begint grgrgrgr..
    Geniet ervan en werk ze!!!
    liefs uit zevenaar van de hele familie.

  • 12 Maart 2012 - 12:44

    Inge:

    tussen het bellen, mailen en skypen door, lees ik ik toch heel graag je verhaal. Het blijft steeds leuk om te lezen. Grappig om te lezen dat het lastig was om afscheid van Bram te nemen, een teken dat het goed klikt tussen jullie. Voor de komende tijd wens ik je veel werkplezier.
    Liefs, Inge.
    ps. ik ben net terug van mijn reis.
    (retourtje Randwijk)

  • 12 Maart 2012 - 14:40

    Buurvrouw Agnes :

    Hey Mark,
    Proficiat met jouw baan. Op naar het volgende 'goud'!Succes met het 'zelfstandige' bestaan. Gaat jou zeker lukken.
    Groetjes van de buurtjes.

  • 12 Maart 2012 - 21:26

    Thijs:

    Goeie radiozender;)

  • 13 Maart 2012 - 11:12

    Neighbour Marije:

    Mark! Buurman! We hadden elkaar vrijdag al even gesproken, maar toch nog even schriftelijk op papier de felicitaties met de nieuwe job:D Echt super tof en ik weet zeker dat je weer geweldige dingen gaat meemaken! Jou kennende maak je overal een feestje dus dat moet met de koordanezen zeker lukken!;) We keep in touch! Gegroet je buurvrouw Marije

  • 13 Maart 2012 - 11:17

    Neighbour Marije:

    Mark! Buurman! We hadden elkaar vrijdag al even gesproken, maar toch nog even schriftelijk op papier de felicitaties met de nieuwe job:D Echt super tof en ik weet zeker dat je weer geweldige dingen gaat meemaken! Jou kennende maak je overal een feestje dus dat moet met de koordanezen, of hoe noem je die mensen, zeker lukken!;) We keep in touch! Gegroet je buurvrouw Marije

  • 23 Maart 2012 - 20:02

    Henny Westerink:

    Wat leuk om je verslag te lezen en op de hoogte te blijven van je doen en laten. En.... bevalt de nieuwe baan?
    Trouwens, gefeliciteerd met je moeders verjaardag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 36120

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: