Ambtenarenwerk - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Ambtenarenwerk - Reisverslag uit Mollerin, Australië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Ambtenarenwerk

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Mei 2012 | Australië, Mollerin

Omdat het al weer een tijdje stil was van deze kant vond ik het tijd worden om maar weer eens wat van me te laten horen. Deze keer zal ik niet weer met zo’n verontrustende titel komen. Verschillende mensen dachten namelijk dat ik weer echt thuis was in Vethuizen! Haha, niet dus.

Mijn footycariere begint zich al aardig te vormen. Ik heb weer een wedstrijd mee gespeeld en heb zelfs een training gehad van een professionele footyplayer. Deze goede man, Jakovisch, heeft een training gegeven en een avond georganiseerd in de footy kantine. Hij vertelde mooie annekedotes en vertelde wat je als footyplayer eigenlijk moet doen. Heel simpel zei hij: zorgen dat je de bal krijgt en dat je er wat goeds mee doet. Daar kunnen alle Nederlandse voetbal presentatoren nog wat van leren. Voetbal vinden ze hier trouwens echt voor watjes. En wat de wedstrijd betreft, de scheidsrechter heeft mij pijnlijk uitgelegd dat het niet is toegestaan om mensen aan de grond te trekken die de bal niet hebben: vrije trap tegen. Uiteindelijk hebben we de wedstrijd wel dik gewonnen!

Qua werk heb ik het nog goed na de zin. Ik inmiddels een hoop bijzondere dingen gedaan die ik in Nederland niet zou doen. Een daarvan is onkruid verbranden. Op de stukken waar vorig jaar graan heeft gegroeid zijn gewasresten en onkruid achtergebleven. Om deze stukken “schoon” te krijgen steken ze dit in brand. Achter de trekker hebben ze daarvoor een grote eg waarmee je over het land gaat. Deze eg zit dan vol met brandend onkruid wat de rest dan weer aan moet steken. Ik moet zeggen, het is een prachtig gezicht als je tientallen hectares ’s avonds ziet branden! Wij waren niet de enige met het idee om het onkruid te verbranden. De rookwolken komen overal vandaan en kun je van tientallen kilometers afstand zien!

Het grote werk is inmiddels ook begonnen. De afgelopen weken heb ik 400 ha geploegd en vorige week zijn we van start gegaan met het zaaien. We hebben in totaal 4400 hectare graan te zaaien. Om jullie een beetje gevoel te geven bij deze getallen: de hele boerderij is zo groot als de gemeente Doetinchem (8000 ha), en de oppervlakte die we gaan zaaien is twee keer zo groot als het Montferland bos. In voetbaltermen: boerderij 16.000 voetbalvelden en 8800 voetbalvelden te zaaien.
Om dit werk allemaal klaar te krijgen is er gelukkig ook groot materieel. Het zaaien gebeurt met een grote kniktrekker van 360pk en een zaaimachine van 15,5 meter breed. Ondanks dat ik nu al de nodige uurtjes met deze machines op pad ben geweest geniet ik er nog steeds van het mooie ronkende geluid. Gelukkig maar want de komende drie weken zit ik waarschijnlijk elke dag op trekker. Zodra er voldoende regen gevallen is gaat er 24 uur per dag gezaaid worden. Tristan doet dan de nachtdienst en ik de dag. Het zaaien stelt eigenlijk niet zo veel voor. Omdat de trekker GPS heeft hoef ik niet te sturen. Het enige wat ik hoef te doen ik zorgen dat de trekker nergens tegen aan knalt en de trekker keren op het eind. Het is een beetje vergelijkbaar met ambtenaren werk. De hele dag zitten, liters koffie, zorgen dat de screensaver niet aan gaat op de pc en doen alsof je druk bent!
Afgelopen week hebben we het grootste (en saaiste) blok al gehad: 195 ha groot, 1900 meter lang, het duurde mij 18 minuten om aan de overkant te komen. Oftewel, 18 minuten lezen, halve minuut keren, en dan weer hetzelfde. Gepakt met een flinke lading koffie en muziek vindt ik het tot nu toe nog best wel vol te houden. Al ben ik bang dat dat nog wel anders gaat worden over een paar weken.

Ondanks dat ik hier nu al bijna twee maanden zit begin ik nog steeds nieuwe dingen te ontdekken. Ik heb stukken gezaaid waar ik nog nooit geweest ben. Ik vindt oude auto’s in de bosjes en laatst kwam ik er ineens achter dat er ook nog een paar (verlaten) huizen op het bedrijf staan, uiteraard met een paar auto’s voor de deur. Hopelijk heb ik de komende weken nog genoeg te ontdekken om een nieuw verhaal te maken. There is allways more toexplore!

(PS: helaas nog geen foto's. Hopelijk krijg ik het binnenkort voor elkaar om wat online te krijgen, dat is best lastig met internet uit 1418)

  • 10 Mei 2012 - 15:54

    Thijs:

    Kun je het voetbalveld in Braamt ook even opnieuw inzaaien?

  • 10 Mei 2012 - 18:08

    De Varkens Boertjes:

    Hee Mark saai verhaal volgens varkentje heb je heftiger dingen beleeft. Maar gelukkig goed naar je zin veel pluzier nog En we wachten op je

  • 10 Mei 2012 - 19:12

    Marianne:

    nu hier kon je beginnen, genoeg regen gevallen. Fijn dat je het nog naar de zin hebt. Al is het wat minder spectaculair, je moet er toch zelf weer wat van maken. Succes verder en de lieve groetjes uit van marianne en de rest.

  • 10 Mei 2012 - 19:16

    Oma En Opa:

    Zijn benieuwd naar je fotos. kunnen geen voorstelling maken van deze grote machines.
    Fijn om weer wat te horen.
    Knuffel.

  • 10 Mei 2012 - 19:57

    Sorry:

    ben blij met een verhaal

  • 10 Mei 2012 - 20:43

    Inge:

    Leuk verhaal, maar niet meer zo avontuurlijk als je hele dagen moet werken. Je kunt natuurlijk ook een spannend boek lezen onder het werken! Liefs Inge

  • 10 Mei 2012 - 21:10

    Buurvrouw Agnes :

    Gijs heeft er zojuist 70 ha grasmaaien op zitten. Valt toch wel een beetje in het niet bij jouw activiteiten!
    Succes met jouw ontdekkingen. Er zullen vast nog wel meer stukken zijn waar je nog nooit geweest bent!
    Heel veel groeten van de buurtjes.

  • 12 Mei 2012 - 09:20

    Frederique:

    Markie,

    Leuk weer een verhaal te lezen! Stiekem toch ook wel leuk he die akkerbouw;) Beetje lekker trekker rijden.. Maar jullie hebben nog genoeg te doen als ik het zo lees! Nou veel succes.

    Liefs Frederique (ex-buurvrouw)

  • 13 Mei 2012 - 10:57

    Buurvrouw Marije:

    Marki! buurman! Leuk om weer van je te lezen! Anders print je 1 van mijn verslagen uit, heb je in ieder geval genoeg te lezen;-) Heel veel succes daar! Oh en trouwens lindsey en ik vroegen ons af of die zaaimachine van jullie ook in staat is om tulpenbollen te zaaien?;-) Misschien een weekje uitruil?Bespaart een hoop spierpijn;-) Je kunt altijd nog overwegen om een LOI cursusje te volgen, geheel onder werktijd, ideaal;-) Heel veel succes, have fun en footy ze!Super tof! Groetjes the neighbour:)

  • 15 Mei 2012 - 11:45

    Maaike:

    Klinkt bekend! Hoewel ik het zelf niet heb gedaan, de vader van mij gezinven de jongens die voor hem werkten hadden het hier veel over voordat ik vertrok om weer te reizen! Super gaaf, maar ook moeizaam werk: waarmee ik bedoel dat je niet in slaap moet vallen! ;P (Dat hadden ze hier een keer gedaan en toen hadden ze precies door de racetrack van de paarden heen gezaaid ;))

    Liefs!

  • 16 Mei 2012 - 17:20

    Harmen:

    Hey Mark,
    Net als in Nederland gewoon werken dus ;) Vast wel met wat ander spul dan hier, benieuwd naar de foto's!
    Gr Harmen

  • 29 Mei 2012 - 05:17

    Bram D Uit K :p:

    Mooi verhaal man, kdenk als je een paar weken verder bent met zaaien dat je dan wel toe bent aan een welverdiende vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mollerin

Mark

Actief sinds 08 Mei 2010
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 36068

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 03 December 2012

Wereldreis

13 Mei 2010 - 16 Juli 2010

Stage Duitsland en Hongarije

Landen bezocht: