Reizen maakt moe, tijd voor vakantie - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Reizen maakt moe, tijd voor vakantie - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Reizen maakt moe, tijd voor vakantie

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 Juli 2012 | Indonesië, Lombok

De afgelopen maand in Australie was bijzonder. Bram zijn ouders zijn overgekomen voor 4 weken om een oogje in het zeil te houden. Met zijn vieren hebben we een lange, maar zeker mooi trip gemaakt. We hebben legendarische dingen gedaan zoals kruisjassen, naar de Mc Donalds, moppen tappen, enz…
Waar ze in Nederland beeldhouwers voor hebben, hebben ze in australie gewoon de natuur voor. Als je veel geduld hebt kan de natuur veel moois maken. Zo zijn er de pinnacles. Een park vol met door de natuur gevormde zandstenen. Toen we door het park reden leek het net een groot kerkhof. Toch was het een mooi plaatje.
De termieten in Australiëdoen ook hun werk. Hun huizen zijn soms wel meters hoog. Het zand wat ze uit de grond halen gebruiken ze om heuze torens te bouwen. De hele noord west kust staat vol met deze torens.
Niet alle mooie gesteentes staan boven de grond in Australie. Ook zijn er grote kloven te vinden in Australië. Kalbarri en Karijini zijn er goede voorbeelden van. Het rode gesteente is uit elkaar en over elkaar geschoven en het water heeft diepe kloven gemaakt. In deze kloven hebben we gewandeld, geklommen en lekker gezwommen. Uiteraard hebben we zo af en toe ons eigen pad maar even moeten volgen om het mooiste uitzicht te kunnen zien. Een frisse duik was op het eind de beloning voor de mooie tocht.
Zwemmen hebben we niet alleen inlands gedaan. Ook de westkust heeft mooie plaatsen waar je een duik kan nemen. The Ningaloo reef is een bekende plek voor snorkelaars. Het water is er blauw, de strandjes wit, en het koraal zit maar een meter of twintig van de kust. Wij hebben daar dus aardig wat uurtjes in het water doorgebracht. Allemaal om te geniet van de compleet andere onderwaterwereld. Ongelooflijk mooi, je moet het gezien hebben.
We zijn ook weer een mijn in geweest. De mijn industrie is Booming business in Australië. De medewerkers werken vaak in “shifts” van 12 uur per dag voor 3 weken. Daarna zijn ze een week vrij. Veel mijnwerkers wonen in grote steden en worden van daar uit naar de mijn gevlogen. Deze mensen werken hard, maar ze doen het niet voor niets. Zelfs de mensen als buschauffeurs en beddenverschoners verdienen jaarijks € 120.000 of zelfs nog veel meer! Wij hebben Frans en Lyda bewust de mijn laten zien. Hopelijk hebben ze genoeg inspiratie opgedaan om de crisis te keren voor dat wij terug komen. 27 juni 2012 zal in de boeken gaan als een historische dag.
Onderweg richting Broome hebben we een tussenstop gemaakt bij een soort campeerboerderij. Na een oprit van 10km over graffel en door de (droge) rivier werden we verrast door de plek die Indee station heet. We waren van plan om er alleen te overnachten maar uiteindelijk zijn we 2 dagen gebleven. ’s Avonds was er een happy hour waar iedereen werd uitgenodigd. In de campingkantine kwam iedereen samen voor een praatje, een drankje en wat te snaaien. We hebben tijdens de happy hour veel bijzondere mensen ontmoet en hen uitgenodigd om het happy hour te verlengen bij ons kampvuurtje. Wat kan Australie me telkens toch weer verrassen!
In Broome aangekomen hebben we kunnen genieten van de trap naar de maan en zijn we naar de krokodillen geweest. Op de krokodillenfarm zijn we nog verrast door een paar slangen, daar hebben we maar ff een mooie foto-shoot van gemaakt. De trap naar de maan is de weerspiegeling van het licht van de opkomende vollemaan in het water. Weer een prachtig cadeautje van moeder natuur. Voor Frans’ en Lyda’s vertrek hebben we elkaar nog verwend met een uitgebreid ontbijt en een etentje. Frans en Lyda, bedankt voor de gezelligheid en succes met de missie in Nederland!
Na Broome zijn Bram en ik verder gereisd naar Darwin. Omdat we geen 4x4 auto hebben konden we helaas niet door de Kimberly. Daarom moesten we er omheen rijden en waren er niet veel attracties tussen Broome en Darwin. Gek genoeg hebben we ons toch weer goed kunnen vermaken. De omgeving was weer erg bijzonder. Er waren veel cattle stations (bedrijven zo groot als gelderland met een paar duizend koeien voor het vlees), en bomen met bijzonder dikke stammen. Aangekomen in Darwin hadden we weer te maken met de druktes van de stad. We hebben in Darwin niet echt veel gedaan, laat mij maar in de natuur zijn. Wat we wel deden was camperen in de parken van Darwin. ’s Avonds gingen we op zoek naar een beschutte plek en zette de tent in het donker op. De volgende morgen weer vroeg opruimen en doen alsof er niks gebeurd was. Erg spannend en telkens een verrassing waar je ’s morgens wakker wordt.
Het leven zit vol verrassingen, maar soms moet je er zelf ook aan mee werken. Daarom hebben wij besloten om een vriendin te verrassen die in Indonesië woont. Zij is een vriendin van de studententijd in Den Bosch en is destijds tijdens een stage in Indonesië verliefd geworden op een Indonesiër. Zonder dat ze ergens vanaf wist zijn we stiekem naar Indonesië gevlogen om haar op te zoeken. Een goede reden voor ons om eens vakantie te nemen! Het is ons uiteindelijk gelukt om haar te vinden, maar hoe??? Daarover de volgende keer meer......
De foto’s van Western Australia staan inmiddels ook weer online:

• 18 Juli 2012 - 08:29

De Varkentjes:

Leuke vakantie en weer een mooi verhaal de boertjes uuuut VETHUUUUUUUUUUUZEN

• 18 Juli 2012 - 11:10

Thijs:

Ben blij dat Stroombroek krokodillenvrij is. Leuk dat je weer op avontuur bent. Zo te horen hebben jullie de tophits van mijn cd's ook gevonden;)

Veel plezier nog verder!

Gr Thijs

• 18 Juli 2012 - 12:37

Inge E:

Een goede reden voor ons om eens vakantie te nemen!!!!!!!!!! Volgens mij heb je al vanaf 5 november vakantie, behalve de tijd in Koorda. Maar wel leuk dat jullie Inge hebben verrast. Prachtige foto`s en een mooie natuur. Ik mis alleen de foto met Lyda met een slang om haar nek! Veel plezier in Indonesië en doe Inge de groeten.
    Groeten en een dikke knuffel, Inge

• 18 Juli 2012 - 19:55

Buurvrouw Agnes:

Wat leuk dat jullie zo maar vakantie opnemen voor een tripje naar Indonesië. Waren jullie ook hard aan toe, niet? Wij zijn benieuwd naar dat verslag. Hier is het ook vakantietijd, alleen nog niet voor ons. Wordt september. Eerst begin augustus Marije's thuiskomst vieren. Ook leuk.
    Heel veel groetjes van de buurtjes.

• 18 Juli 2012 - 19:57

Fam. Evers:

Mark, het lezen van het reisverslag en het bekijken van de film/foto's is iedere keer weer zeer de moeite waard (ga zo door!!)
    Groeten uit Wieken, Wilfred, Astrid, Finn en Lasse.

• 19 Juli 2012 - 18:36

Daan Joost Luuk:

Hoi mark.
    Het was een heel leuk filmpje.
    sisi heb je het al gedronken en BEN JE AL DRONKEN!!!!!!! groetjes de varkens

• 30 Juli 2012 - 12:02

Ge-anneke:

Hoi Mark,
    Weer een prachtig verhaal! Wij hebben nu ook met eigen ogen kunnen genieten van Australië. Wat een prachtig land en aardige mensen! Nu snappen wij dat jullie daar zo lang blijven. Onze kinderen wilden wel in Australië gaan wonen. Wij hebben ook verschillende keren gesnorkeld in de Great Barrier Reef en daar erg mooi koraal en prachtige vissen gezien. Keren jullie na Indonesië nog weer terug naar Australië? En wat worden dan de plannen? Geniet van jullie reis!!!

groetjes Ge-anneke