Bijna in de gevangenis! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu Bijna in de gevangenis! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Mark Elshoff - WaarBenJij.nu

Bijna in de gevangenis!

Door: Mark Elshoff

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nieuw Zeeland zit er op! Dus tijd om dit af te sluiten met weer een verhaaltje. Het is trouwens erg leuk om jullie reacties te lezen, dat gaf genoeg motivatie om het stuk deze keer weer wat langer te maken. Om iedereen gerust te stellen; ik heb de meeste “gevaarlijke en/of enge” dingen nu wel gedaan. De steilste bewoonde weg ter wereld op gereden, 134 meter bungy jump, gletsjer bekeken, 15.000 ft skydive, raften, bergen beklimmen, in het donker rijden en over graffel / modderwegen rijden.

We hebben de laatste weken van Nieuw Zeeland het zuiden en de west kust bekeken. Omdat ik nogal lui aangelegd ben hebben we een gids ingehuurd. En wel een Duitser backpacker die met de Lonely Plannet (lees reisbijbel) onder de arm het land door reist. Hij heeft ons de mooie plekken van het zuiden laten zien. Uiteindelijk bleek dat onze gids niet alleen handig maar ook gezellig was, hij heeft ons dus ook in plaats van 1 dag, 5 dagen gevolgd. De kwaliteit van de tips nam af, maar de gezelligheid nam gelukkig toe. Toen Steffen zich te veel thuis begon te voelen hebben we hem ingeruild voor een Duitse meid, we gaan vooruit!

Met Steffen zijn we een paar dagen langs de kust gereden. We zijn op het zuidelijkste puntje van het zuidereiland geweest en hebben daar kunnen genieten van de zonsondergang. Ook hebben we 3! pinguïns gezien. Terwijl iedereen zijn lenzen op zijn uiterst aan het uitzoomen was heb ik maar lekker genoten van de onmundige wilde zee die tegen de rotsen aan tetterde. Dezelfde dag hebben we ook nog een stuk of drie watervallen gezien en een stel zeehonden.
Zeehonden hebben we ook gezien in de Milford sound. Dit is een gebied waar de bergen / Fjorden (+- 1300m hoog) in de zee staan. Het is adembenemend om dit te zien. Hopelijk geven de foto’s een klein beetje weer hoe mooi het is. Het gebied wordt ook wel omschreven als het mooiste gebied van NZ, ik ben van mening dat het zeker bij de top 3 hoort. We zijn hier overigens samen met een stel gekke Oostenrijkers heen gereden. Ondanks dat ze daar ook bergen hebben zat de meid te shaken in de auto! Ze hadden blijkbaar al heel wat pech met de auto gehad.

Na alle mooie natuur zijn we naar Queenstown gereden. Dit is the party place van NZ. We hebben er dan ook maar van genoten. Overdag zijn we wezen frisbee golven. Klinkt idioot maar we hebben er erg veel plezier mee gehad. Een andere idiote bezigheid was het bungy jumpen. We hebben de Nevis Bungy gedaan, deze 134 meter hoge bungy staat ook wel bekend als één van de hoogste ter wereld. Natuurlijk waren er wel wat zenuwen, maar het gaat allemaal zo snel dat je maar amper in de gaten hebt waar je mee bezig bent. Kicke!

Na alle gekke dingen in Queenstown zijn we weer “on the road” gegaan. We hebben een tussenstop gehad in Wanaka waar we toch nog ff uit zijn geweest en de Oostenrijkers weer tegen kwamen. Onderweg naar de westkust hebben we kunnen genieten van heerlijke Bob Marley muziek en een mooie omgeving, dit maakte ons zomerse gevoel compleet. We zijn bij twee mega gletsjers geweest en hebben een spiegelend meer gezien. Om het mooiste uitzicht te krijgen zijn we om 5 uur ’s morgens opgestaan. We hebben kunnen zien hoe het licht werd achter de hoogste bergen van NZ (mount Cook). Het mooie was dat de bergen perfect gereflecteerd werden in het meer (kodak momentje).
Vanuit de gletsjers zijn we verder langs de westkust richting het noorden gereden. We Hebben onderweg de pancake rock’s gezien. Dit zijn rotsen in ze zee die op pannenkoeken lijken. Ze zijn mooi, maar ik moet zeggen dat onze zelf gebakken pannenkoeken er een stuk lekkerder uit zien. Verder zijn we nog in een oud mijn stadje geweest waar ze in het verleden veel goud gevonden hebben.

Toen we van de westkust richting het oosten het land doorkruisten zijn we per toeval een oud schoolgenoot tegen gekomen van de HAS. Deze jongen loopt stage in NZ en had het plan om de volgende dag naar een varkensbedrijf te gaan. Zoals je ons kent, vinden wij het leuk om de boer op te gaan. Aangekomen bij het bedrijf bleek het een werkboerderij van de gevangenis te zijn. Het was een outdoor farm, dat betekend dat de varkens buiten in een soort hutjes leven. Het zag er erg mooi uit, maar volgens de eigenaar was het financieel waardeloos. Maar… wij kunnen zeggen dat we bij de gevangenis zijn geweest! Gelukkig “slechts op bezoek”. Vanuit de varkens zijn we naar Christchurch gegaan omdat we onze auto weer in moesten leveren. Christchurch is afgelopen tijd erg zwaar getroffen door aardbevingen. De impact is enorm, grote delen van de stad zijn afgesloten en worden gesloopt. Ik heb het te doen met de mensen die hier leven.

Nieuw Zeeland zit erop. We hebben de afgelopen tijd met ons autootje 8360 kilometer afgelegd. Een hele afstand maar het gaat waarschijnlijk nog veel meer worden in Australie. De 28e vliegen we richting Melbourne. We zijn van plan om daar een auto te gaan kopen en dan moeten we gaan kijken hoe we onze trip gaan plannen. De komende weken dus nieuwe indrukken en hopelijk ook weer een vernieuwend bericht van “de andere kant”.

Op de volgende link zijn de laatste foto’s van het zuider eiland te zien:

Voor diegene die de foto’s van het noorder eiland gemist hebben, klik op de onderstaande link:

Voor de mensen uit Nöttedarp: Maak dr een mooie carnaval van! En voor de rest: tot de volgende keer!

Mark

• 27 Januari 2012 - 06:31

Ge-anneke:

Jeetje, Mark wat doen jullie veel en wat zien jullie veel van Nieuw-Zeeland!! Elke keer als ik jouw verhaal of die van Bram lees word ik jaloers want de natuur is daar toch wel erg mooi. Je kunt ook erg leuk schrijven, het blijkt elke ker weer boeiend.
    Geniet van Australië en ik wacht jullie verhalen weer af.
    Groetjes Ge-anneke

• 27 Januari 2012 - 08:37

Harmen:

He Mark,
    Wat een verhaal weer, je maakt echt veel mee. Dat wordt straks wel afkicken als je weer in Nederland bent, dan lijkt alles ineens super saai ;)
    Goede reis naar down under!
    Gr Harmen

• 27 Januari 2012 - 09:11

Jeroen:

You're on the Road again! Mooi verhaal, ik vroeg mij al af wat je misdaan had. Have fun Down Under!

• 27 Januari 2012 - 09:47

Frans:

Super verhaal mannen, goeie reis en genieten van Australie.

Goed gaon.

• 27 Januari 2012 - 10:37

Oma En Opa:

Het zal moeilijk zijn om straks thuis

weer te wennen. Liefs O en O

• 27 Januari 2012 - 11:18

Rik:

Dag broeder!

Top verhaal weer!!! Wat beleven jullie veel :) Toch wat anders dan ons voetbalweekendje in Brabant (dichtbij Zeeland).

Ik ben benieuwd hoe jullie Australie gaan vinden! Gaat er nog een Vethuizense burendag georganiseerd worden?

Wij gaan ons opmaken voor een weekend carnaval !

Alaaaaaaaf!

• 27 Januari 2012 - 11:40

Bibi:

Mark en Bram, WIllen jullie zometeen nog terug naar Nederland? Want wat je nu allemaal mee maakt en ziet is nederland heeeel saai:P. Geniet er nog maar van voordat zometeen het (zware) werkleven begint.
    Kus!

• 27 Januari 2012 - 12:48

Thijs:

Wat een belevenissen weer! Super!

Gr Thijs

• 27 Januari 2012 - 13:47

Inge:

Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven. En wat een mooie natuur.
    Goede reis naar Australië en veel reis en werkplezier daar.
    Wij gaan ons alvast voorbereiden op een superweekend carnaval.
    Veel liefs, Inge

• 27 Januari 2012 - 16:03

Buurvrouw Agnes :

Hey Mark,

Nou, je kunt wel zeggen dat je Nieuw-Zeeland van alle kanten hebt bekeken, zelfs op de kop!brrr..Blij dat het elastiekje het hield!Bekijk Australië maar gewoon recht aan, recht toe. Veel reisplezier daar en doe Marije de groeten als je haar 'toevallig' tegen komt.
    Groetjes van de buurtjes

• 27 Januari 2012 - 16:35

Ge-anneke:

Hoi Mark,
    Ik krijg net een mailtje van Jos dat hij jullie was tegen gekomen. Hoezo is de wereld klein!! Jullie zagen er goed uit op de foto die hij meegemaild had.

Groetjes Ge-anneke